Type 1:
Slogans på én linje, fyndige, men uden at rime, syner gerne bureauproducerede, professionelle:

Samfundslitteratur – viden der vil videre

Type 2:
Slogans på to linjer, der rimer, får derimod én til at tænke på enkeltpersonen, indehaveren eller mester, der selv har fået ideen til, hvad der skal stå på butiksfacaden eller hen over siden af varevognen, så kunden aldrig skal glemme det:

Er lyset defekt?
Ring til Specht

Type 3:
Slogans på fire rimede linjer eller mere får én til at tænke et led længere ud, på indehaverens nabo eller svoger, der er lidt af en rimsmed, og som har vist det ved flere festlige lejligheder, og derfor er blevet bedt om den vennetjeneste at formulere en lun replik, der kan sprede stemning enten fra facaden eller fra et indrammet skilt over baren:

Tørst honoreres,
kvikt fra baren serveres
hver bajer med et smil
– din tarv – vores stil?

Har pilsner
og porter
og spiritus fler’ sorter
Hva’ ønsker du mer’?

Type 1, de fyndige, urimede onelinere, er efterhånden klart dominerende. De andre er værd at samle på.

Reklamer